تحلیل ساختاری دو مجلس"ناصرالدین شاه" و"معین البکاء" در امرمعاصرسازی تعزیه ایرانی- پروژه عملی: نگارش نمایشنامه " سایه سار سجده ی سابور"

پایان نامه
چکیده

هدف این تحقیق آشنایی و شناخت ظرفیت های نمایشی نو و تازه ی تعزیه ، در بکارگیری نمایشی حوادث و اتفاقات عرفی و موضوعات حماسی غیردینی می باشد. مسأله اصلی این تحقیق شناسایی قابلیت ها ونمونه های عینی از تعزیه به عنوان قالب نمایش ایرانی، برای خلق آثار بدیع در حیطه ی ادبیات نمایشی و پیگیری تجربه های نو و متفاوت و اصیل ایرانی بر مبنای تئوری گوبینو در امر خلق نمایش ایرانی تاثیرگذار بوده است. پروسه ی نسخه نویسی تعزیه را می توان بر مبنای تئوری« کنت دوگوبینو» شامل پیش واقعه و گوشه تا رسیدن به زبانی عرفی و دراماتیک بررسی کرد. پیش واقعه، اپیزودی مستقل از اصل داستان تعزیه است که موضوع آن ارتباطی با مسایل اصلی تعزیه که داستان مظلومیت اهل بیت پیامبر(ص) است، ندارد. در تایید پیش بینی دوگوبینو«شبیه مالیات گرفتن جناب معین البکا» و « تعزیه ی ناصرالدین شاه» با شکل و مضمون مستقل، بدون اشاره مستقیم به واقعه ای مذهبی با آدم هایی معاصر و موضوعاتی انتقادی و تاریخ معاصر بر اساس پیش واقعه نگاشته شده اند.

منابع مشابه

سیر تحول تعزیه با رویکردی به دیدگاه پسا استعماری – پروژه عملی: نگارش نمایشنامه «سیاوش»

این پژوهش به بررسی درام دینی و سنتی تعزیه در زمینه مطالعات فرهنگی، از منظر پسااستعماری می پردازد. مسأله اصلی آن، تعیین جایگاه هویت بومی و آیینی نمایش تعزیه به عنوان نمایش بومی ایران، در عرصه مطالعات فرهنگی متأخر و به طور اخص مطالعات پسااستعماری است. روش انجام این پژوهش، تاریخی و نیز توصیفی-تحلیلی است. در آغاز، پس از بازگو کردن کلیتی مختصر از پیدایش نمایش تعزیه، به منظور بررسی سیر تحول آن، دوره...

15 صفحه اول

تحلیل شخصیت های نمایشنامه های دهه ی اخیر ایران با رویکرد اخلاق گرایی- پروژه عملی: نگارش نمایشنامه «پرده خوانی»

این پژوهش سعی دارد با تحلیل ابعاد گوناگون شخصیت ها و مناسبات میان آن ها تاثیر اخلاق در تقویت ارزش های دراماتیک عناصر یک درام را دریابد. مسئله ی اصلی این پژوهش کشف کارکرد های اخلاقی- به معنای ارجحیت ارزش های انسانی- با تمرکز بر مناسبات نمایشی شخصیت ها با یکدیگر در نمایشنامه های دهه اخیر ایرانی می باشد. این پژوهش سعی دارد ابتدا به نظریات متفاوت در باره تلفیق دو مفهوم هنر و اخلاق پرداخته، جایگاه ا...

15 صفحه اول

مقایسه جلوه های نمایشی هویت ایرانی در نمایشنامه های سه دهه اخیر ایران. پروژه عملی: نگارش نمایشنامه «دستان آبی قابیل»)

پژوهش حاضر سعی دارد تا با بررسی جلوه هایی از هویت ایرانی به مطالعه فرهنگی درام سه دهه اخیر ایران (1360-1390) بپردازد. مسئله اصلی این تحقیق شناخت دگرگونی های هویت در متون نمایشی به عنوان نماد مکتوبی از کنش های اجتماعی هر دهه است. در برابر ارزش های بنیادین دهه 60، دردهه 70 مفاهیمی از دنیای مدرن که تاکنون حذف شده بود یعنی در واقع «مفاهیم به حاشیه رانده شده تجدد گرایی»، باز مورد توجه قرار می گیرد. ...

آیرونی و بازتاب آن در گزیده ای از نمایشنامه های معاصر ایرانی پروژه عملی: نگارش نمایشنامه رویای ناتمام

در پژوهش حاضر ؛آیرونی؛ به عنوان یک صنعت ادبی، هنری کارآمد که در طول تاریخ همواره در بافت بزرگترین آثار نویسندگان حضور داشته، مورد بررسی قرار می گیرد. آیرونی حوزه گسترده ای از مفاهیم که در اثر تضاد میان ؛بود و نمود؛ و ؛تظاهر و واقعیت؛ به وجود می آیند را در بر می گیرد. این فن در ایران کاملا شناخته شده نیست و انتخاب واژه های متعدد و ناهمگون به عنوان معادل آن در طنز، طعنه، کنایه، تعریض، مطالیبه، طر...

15 صفحه اول

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده هنر و معماری

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023